Elektrische fiets accu
electrische fietsen facebook

Fietsaccu

Elektrische fietsaccu

 

Een belangrijk onderdeel van de elektrische fiets, is de fietsaccu. Deze wordt in of op de fiets bevestigd. Een fietsaccu zorgt ervoor dat de motor, die de trapondersteuning levert, stroom krijgt. De vele verschillende merken en modellen van elektrische fietsen die er op de markt zijn, hebben verschillende accu’s.

 

Er zijn veel verschillende accu's in de markt. We vergelijken de meest gebruikte. De Lood-Gel-Accu is een gedateerde techniek. Door het gewicht van de accu wordt deze niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen. Hieronder behandelen we ook de capaciteit van de elektrische fietsaccu.

 

Nickel Cadmium Accu (NiCd)

Deze accu wordt door veel fabrikanten van electrische fietsen toegepast. Deze fietsaccu heeft een geheugen. Dat betekent dat de accu volledig leeg gereden moet worden voordat deze weer geladen wordt. Wanneer de fietsaccu slechts gedeeltelijk leeg gereden wordt en daarna weer wordt opgeladen dan verliest de accu zijn capaciteit.

 

Nikkel-Metaal-Hydride (NiMh) accu

De verbeterde versie van de Cadmium accu's. Deze accu's hebben een grotere capaciteit en geen last van het geheugeneffect. Deze fietsaccu kan bijgeladen worden. De elektrische fietsaccu is wel gevoelig voor hogere temperaturen. Ook verliest de accu stroom door zelfontlading en ze zijn relatief zwaar.

 

Lithium Ion Accu

De modernste accutechniek voor electrische fietsen. Het lage gewicht en de grote capaciteit staan garant voor een grote actieradius. Deze fietsaccu kan altijd bijgeladen worden en heeft geen geheugen effect. Binnen enkele uren is de fietsaccu weer geheel gevuld. De fietsaccu is ook diep ontlaadbaar. Dat wil zeggen dat de opgegeven capaciteit in Ampère-uren (Ah) ook geheel benut kan worden.

 

Capaciteit elektrische fietsaccu

Een fietsaccu is een verbruiksartikel. Per jaar slijt de elektrische fietsaccu met zo’n 10% tot 15%. Ook als de fietsaccu niet gebruikt wordt. Als u twijfelt over de capaciteit van uw accu, dan kunt u hem altijd laten testen. Waarschijnlijk heeft uw dealer een testapparaat waarmee de capaciteit van uw fietsaccu doorgemeten kan worden.

 

Waar de fietsaccu zich in of op de fiets bevindt, verschilt per merk en model. De meest voorkomende plek is op of aan de bagagedrager, in het frame of in de kettingkast. Door het gewicht van de fietsaccu heeft de plek invloed op het zwaartepunt en daarmee het rijgedrag van de fiets. Tijdens een proefrit met diverse elektrische fietsen kunt u goed voelen waar uw voorkeur naar uitgaat.

 

Veel accu’s zijn uitneembaar zodat u ze ook op een andere plek kunt opladen. Dat is handig als er geen stopcontact in de buurt is van de plek waar uw elektrische fiets geparkeerd staat. Een fietsaccu dient u bij voorkeur op kamertemperatuur op te laden.

 

Hieronder een flimpje van Bovag, waar u meer informatie over de elektrische fietsaccu kan vinden: